Actueel

Politieke agenda 2025
Onder Recente standpunten vindt u de inbreng van Nefemed terug.
04 juli 2025 - 02 september 2025 |
Zomerreces |
01 september 2025 |
Inbreng schriftelijk overleg: Informele EU-Gezondheidsraad d.d. 15-16 september 2025 |
03 september 2025 |
Technische briefing Integrale Circulaire Economie Rapportage door PBL |
03 september 2025 | |
10 september 2025 | |
11 september 2025 | |
16 september 2025 | |
25 september 2025 | |
01 oktober 2025 | |
03 - 30 oktober 2025 |
Verkiezingsreces |
29 oktober 2025 | |
17 november 2025 |
Inbreng schriftelijk overleg: Formele EU-Gezondheidsraad d.d. 2 december 2025 |
19 december 2025 - 13 januari 2026 |
Kerstreces |

Benut het potentieel van medische hulpmiddelen en technologie
In haar verkiezingsagenda beschrijft Nefemed in vijf punten hoe het potentieel van medische hulpmiddelen en technologie beter kan worden benut:
🟢 Creëer arbeidsruimte door innovatie
🟢 Bereken de werkelijke opbrengst van zorg
🟢 Borg het samen beslissen
🟢 Schep goede beschikbaarheidsvoorwaarden
🟢 Maak duurzame zorg mogelijk
De druk op de zorgprofessionals en de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg kan worden verlicht. Als we daarvoor kiezen.
Lees de Nefemed verkiezingsagenda 2025 hier.

Dringende vragen voor het Commissiedebat Hulpmiddelenbeleid
Begin 2015 kreeg de Tweede Kamer signalen dat zorgverzekeraars bij de vergoedingsbeslissing en verstrekking van hulpmiddelen te weinig rekening hielden met de situatie van de patiënt. De Kamer drong aan op actie. Maar ondanks alle medische hulpmiddelen-op-maat die op de Nederlandse markt én in het basispakket beschikbaar zijn, krijgen de patiënten tien jaar later nog steeds niet die functioneringsgerichte zorg waar zij volgens de Zorgverzekeringswet aanspraak op hebben. Immers:
❌ Door het niet inkopen van de hulpmiddelen die voor de patiënt het best zijn, zijn patiënt en samenleving slechter af, is er uiteindelijk meer zorg nodig en stijgen de zorgkosten.
❌ Door de wijze van contractering, bijvoorbeeld de dagprijssystematiek van zorgverzekeraars, worden duurzame hulpmiddelen niet ingekocht.
❌ Door de arbeidsintensieve organisatie van zorg worden komen arbeidsbesparende hulpmiddelen niet aan bod.
❌ Door ingewikkelde en onuitvoerbare regels komen zowel intramurale als extramurale innovaties moeilijk beschikbaar voor de patiënt.
❌ Door gestegen regeldruk, bijvoorbeeld nationale koppen op het Europese beleid en gebrekkige afstemming tussen departementen, dreigen bedrijven en producten uit Nederland te vertrekken.
❌ Door onderregulering, bijvoorbeeld van herverwerking van medische hulpmiddelen voor eenmalig gebruik, wordt de veiligheid van patiënten een serieus risico.
❌ Door bij de vergoeding en besteding van het zorgbudget niet te kijken naar de maatschappij-brede kosten en opbrengsten van hulpmiddelen missen we volop beschikbare kansen.
Zo zijn de patiënt en diens omgeving, ons zorgstelsel en de samenleving de verliezer.
Op 2 juli a.s. debatteert de Tweede Kamer over het hulpmiddelenbeleid. Nefemed ziet duidelijk oplossingen en heeft voor dit debat de VWS-woordvoerders in de Tweede Kamer gevraagd de minister te verzoeken:
✅ Het Zorginstituut Nederland opdracht te geven om innovaties en het basispakket te beoordelen op basis van maatschappij-brede kosten en opbrengsten?
✅ De zorgverzekeraars dringend te bewegen een contracteringsbeleid te voeren waardoor de voorgeschreven functioneringsgerichte hulpmiddelen ook daadwerkelijk afgeleverd worden?
✅ De NZa te verzoeken de contractering van zorg te monitoren en zorgverzekeraars aan te spreken op het niet toepassen van het Generiek Kwaliteitskader Hulpmiddelenzorg (GKH) en de kwaliteitsmodules en het niet nakomen van hun zorgplicht?
✅ Het onafhankelijke CBS te vragen om het gebruik en de kosten van hulpmiddelenzorg te meten?
✅ Het initiatief te nemen tot een breed interdepartementaal overleg (met in elk geval VWS, I&W, SZW, K&GG en EZK) over alle regulering die hulpmiddelenzorg raakt ?
✅ Europese regelgeving scherp te implementeren, zonder ‘nationale koppen’ of onderregulering, zodat bedrijven in Nederland blijven en hulpmiddelen beschikbaar blijven voor de patiënt en diens zorgverleners?
Medische hulpmiddelen en technologie zijn een stille kracht achter privé- en werkzame levens, voor jong en oud, om te kunnen participeren in de samenleving. Ze lijken er ‘gewoon te zijn’ en komen niet vaak aan bod in de Tweede Kamer. Het is mogelijk om de juiste ondersteuning-op-maat toegankelijk te maken en te houden. Maar daarvoor zijn bovengenoemde acties hard nodig.
Lees hier de brief aan de Tweede Kamer

Aandacht voor functioneringsgerichte zorg bij contractering
Op 18 juni 2025 vergadert de Tweede Kamer over het Zorgverzekeringsstelsel. De zorgplicht en het contracteringsbeleid van medische hulpmiddelen door zorgverzekeraars moet wat Nefemed betreft hoog op de agenda.
Functioneringsgerichte zorg, zoals beschreven in de standaarden of modules overeengekomen door hulpmiddelengebruikers, zorgprofessionals, zorgverzekeraars, zorgaanbieders/leveranciers van zorg en producenten/ontwikkelaars samen, is zorg volgens de Stand van de wetenschap en praktijk. Patiënten hebben volgens de Zorgverzekeringswet aanspraak (recht) op deze zorg. Toch ontvangen zij die zorg doorgaans niet. Nog steeds niet... Zelfs niet als de zorgverlener deze heeft voorgeschreven. En dat schaadt niet alleen de patiënt.
Enorm potentieel blijft liggen
In de 2.000.000+ medische (technologische) hulpmiddelen en die EU gecertificeerd zijn en de 500.000+ medische hulpmiddelen die beschikbaar zijn op de Nederlandse markt én in het basispakket zitten, schuilt een enorme potentie. Zij kunnen zorgverleners veel meer en beter dan nu ondersteunen en ontlasten, en tegelijkertijd de zorgbehoefte van patiënten verminderen en hun autonomie vergroten.
Maar veel ervan is door de huidige organisatie van zorg onvoldoende of niet toegankelijk zijn voor zorginstellingen, zorgverleners en patiënten. De arbeids- en kostenbesparingen in de zorg en in de maatschappij door de inzet van het juiste hulpmiddel worden niet gemeten, zijn niet inzichtelijk en tellen niet mee bij vergoedingsbeslissingen. De innovatie-uptake stagneert, het vestigingsklimaat voor de MedTech- en hulpmiddelenfabrikanten verslechtert, regeldruk neemt toe. Beschikbaarheidsproblemen dreigen.
Functioneringsgerichte zorg is doelmatige zorg
Functioneringsgerichte zorg is de toetssteen van een effectief zorgverzekeringsstelsel. De zorgplicht en het inkoop- en contracteringsbeleid moeten daaruit voortvloeien. Er zijn drie concrete acties die op ‘korte’ termijn voor alle betrokkenen resultaat bieden:
- Geef uitvoering aan waardegericht inkopen en contractering volgens de GKH Kwaliteitsstandaarden, samengesteld door de gezamenlijke veldpartijen en door minister Agema terecht aangemerkt als Stand van de wetenschap en praktijk (brief 14 maart 2025).
Monitor, meet en handhaaf dit. Onafhankelijk en consequent. - Ondersteun zorgverleners en patiënten bij hun gesprek over functioneringsgerichte zorg met AI-gegenereerd inzicht in de voor hun unieke situatie passende, beschikbare medische hulpmiddelen en technologie alsmede de vergoeding en bekostiging daarvan.
- Houd vanuit de zorg voor aanbodverschraling en leveringsproblemen een waakzaam oog voor de diverse vormen van selectieve inkoop en vergoeding. Voorkom dat zorgvuldig en duurzaam opererende internationale A-merken, die al vele jaren in de Nederlandse zorg investeren, van de markt en uit ons land gedrukt worden.
Lees hier de brief van Nefemed aan de Tweede Kamer.

Onderbesteding hulpmiddelen in Voorjaarsnota 2025
Nefemed heeft de Tweede Kamer gevraagd om te informeren naar de achtergronden van deze zorgelijke cijfers.
- Data. Op basis van welke data is deze onderbesteding ingeboekt? Wat is de herkomst van deze cijfers? Zijn deze cijfers onafhankelijk gemeten en gecontroleerd? Welk deel van de onderbesteding betreft de extramurale hulpmiddelen?
- Reden. Wat is de reden van de onderbesteding? Wordt er minder gebruik gemaakt van extramurale hulpmiddelen? Zijn er minder gebruikers van extramurale hulpmiddelen?
- Aanspraak. Krijgen de patiënten de hulpmiddelen die zij nodig hebben om optimaal te functioneren en deel te nemen aan de maatschappij? Met andere woorden: worden extramurale hulpmiddelen wel functioneringsgericht voorgeschreven en afgeleverd, volgens de modules van het Generiek Kader Hulpmiddelenzorg die opgenomen zijn in het kwaliteitsregister Zorginzicht van het Zorginstituut Nederland? Hoe wordt dit gemonitord, gemeten en door wie?
- Beschikbaarheid. De rekening van de toegenomen regeldruk, productaansprakelijkheid, veiligheids- en duurzaamheidseisen wordt eenzijdig neergelegd bij de fabrikanten. Wat betekenen de verslechtering van het vestigings- en investeringsklimaat gecombineerd met de onderbesteding op een al krap en feitelijk slinkend budget voor de beschikbaarheid van extramurale hulpmiddelen op de langere termijn?
- Doelen. En wat betekent dit voor het behalen van de gestelde doelen op het gebied van arbeidsbesparing, verduurzaming en maatschappelijke participatie? Welk hulpmiddelenbudget en -beleid is nodig om deze doelen wél te realiseren?
Nefemed kan de jarenlange begrotings-’flatline’ voor medische hulpmiddelen, de effectieve daling van het budget door niet gecorrigeerde inflatie en de onderbesteding bij de inkoop door zorgverzekeraars (die spreekt uit deze Voorjaarsnota) niet rijmen met de grote opgaven die voor ons liggen. Wij maken ons grote zorgen over de beschikbaarheid van de juiste hulpmiddelen voor de patiënt, de onverminderd hoge werkdruk en -last voor het zorgpersoneel en de noodzakelijke vergroening die niet van de grond kan komen wanneer het inkoopbeleid voor hulpmiddelen gebaseerd blijft op de dagprijs-systematiek.
Goed ingezette hulpmiddelen zijn een win-win-win op alle drie deze opgaven.
Lees hier de brief aan de Tweede Kamer.

Implementatie herziene richtlijn productaansprakelijkheid
Wordt de patiënt er beter van?
Ondanks inspanningen van MedTech Europe samen met tien andere Europese zorgbrancheorganisaties, en de aanpassingen die zijn gemaakt in de definitieve tekst, ontbeert de herziene richtlijn nog steeds goede waarborgen om ervoor te zorgen dat een omkering van de bewijslast alléén wordt toegepast als aan zeer specifieke voorwaarden is voldaan.
Daardoor wordt het risico op rechtszaken, de juridische complexiteit en de onzekerheid voor Europese bedrijven aanzienlijk vergroot. Bedrijven zullen moeten beslissen of ze aanzienlijke middelen inzetten om zich te verdedigen tegen mogelijk kansloze claims of dat ze een schikking treffen om de proceskosten en het reputatierisico te beperken. Dit leidt tot hogere verzekerings- en zorgkosten, remt innovatie en helpt de patiënten uiteindelijk niet.
Donderdag 30 januari 2025 heeft Bob van de Kamp (Coupry Advocaten) met een webinar ‘Productaansprakelijkheid in de EU’ de leden van Nefemed een beeld gegeven wat dit betekent voor de fabrikanten van medische hulpmiddelen.
AI Liability Directive wel ingetrokken
In januari 2025 riep onder andere MedTech Europe de Europese Commissie in een joint statement op om de AI Liability Directive (AILD) in te trekken tot de Product Liability Directive is geïmplementeerd en getest, om ‘verdere juridische onzekerheid te voorkomen en het concurrentievermogen van Europa te ondersteunen.’
In februari 2025 heeft de Europese Commissie de AILD ingetrokken, met als reden: ‘No foreseeable agreement - the Commission will assess whether another proposal should be tabled or another type of approach should be chosen.’

Nationale circulaire plastic norm van de baan
“De circulaire plastic norm gaat niet door in de huidige vorm. De voorziene polymerenheffing gaat ook niet door.” zo kondigde minister Hermans (K&GG) op vrijdag 25 april aan in het Pakket voor Groene Groei. Dat is goed nieuws voor de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen in Nederland. En het betekent: werk aan de winkel om de duurzaamheid van medische hulpmiddelen nu wél zorgvuldig te regelen.
Loop voor medische hulpmiddelen niet uit de pas met EU-wetgeving
Staatssecretaris Jansen (I&W) bereidt een wijziging van de Wet milieubeheer voor om de nationale circulaire plastic norm (voluit: de invoering van een jaarverplichting circulaire polymeren, circulaire polymeereenheden en een register circulaire polymeereenheden) te verankeren.
Nefemed heeft er eerder bij staatssecretaris Jansen, minister Agema en de Raad van State op aangedrongen om voor medische hulpmiddelen en technologie een uitzondering te maken in deze wetswijziging. Immers: in de Europese Verordening 2024/1781 voor Ecologisch ontwerp voor duurzame producten en de Verordening 2025/40 voor Verpakkingen en verpakkingsafval is die uitzondering niet voor niets opgenomen. En zonder gelijkluidende uitzondering kan de wijziging van de Wet milieubeheer een heftig effect kunnen hebben op de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen in Nederland.
Wat komt er in de plaats van de NCPN?
De aankondiging dat de nationale circulaire plastic norm (NPCN) niet doorgaat in de huidige vorm is dus goed bericht. Maar nu moet de plasticsector binnen drie maanden komen met een nieuw plan met dezelfde ingeboekte opbrengst:
“De beoogde belastinginkomsten worden alternatief ingevuld. Daarbij kan ook worden gekeken naar alternatieve heffingen in de plasticketen. De sector is (via de ‘Plastictafel’) uitgenodigd om voor zowel de norm als de heffing een alternatief uit te denken. Aan deze Plastictafel vraagt het kabinet om voor aanvang van de augustusbesluitvorming van dit jaar (2025) uitvoerbare en gedragen normerende/beprijzende voorstellen uit te werken. Randvoorwaardelijk hiervoor is dat het pakket, inclusief de maatregelen genoemd over AVI’s, leidt tot de voor de polymerenheffing ingeboekte € 567 mln. aan inkomsten (structureel, prijspeil 2025), een CO2-reductie van 2 Mton in 2030 (t.o.v. KEV 2024) in het CE-domein (incl. AVI’s) en tot bevordering van de circulaire economie, bij voorkeur het aandeel circulaire plastics.”
Een nieuwe kans voor zorgvuldige regelgeving
In de Memorie van toelichting bij de Wijziging van de wet milieubeheer staat dat de mate waarin recyclaat en biogebaseerde polymeren kunnen worden verwerkt, verschilt per toepassing. "Bijvoorbeeld kan recyclaat beperkt worden ingezet bij het maken van voedselverpakkingen omwille van strenge veiligheidseisen die aan deze verpakkingen zijn gesteld door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Deze regels
blijven onverlet gelden".
Het is een omissie dat medische hulpmiddelen en technologie noch in de Memorie van toelichting noch in andere wetswijzigingsdocumenten zijn benoemd, terwijl ze streng gereguleerd zijn in de Europese Unie. Nu de NCPN van tafel is, is er een mogelijkheid om de duurzaamheid van medische hulpmiddelen nu wel zorgvuldig te regelen. Bron: Wetgevingsprogramma Voorjaarsnota 2025

Hulpmiddelen in een circulaire economie
In de tweejaarlijkse Integrale Circulaire Economie Rapportage 2025 heeft het Planbureau voor de Leefomgeving een aantal aanbevelingen gedaan voor economische verduurzaming. In zijn brief Circulaire Economie van 20 maart 2025 zegt Staatssecretaris Jansen (I&W) toe de vier onderstaande aanbevelingen mee te nemen bij de actualisatie van het Nationaal Programma Circulaire Economie, dat in het najaar wordt verwacht.
Hoe verhouden deze vier aanbevelingen zich tot de medisch hulpmiddelen en technolgie? Voor het commissiedebat Circulaire economie op 16 april a.s. zet Nefemed de spot op de medische producten.
1. 'Blijf inzetten op ambitieus, Europees circulaire-economiebeleid om een gelijk speelveld voor Nederlandse bedrijven te realiseren.'
Een gelijk Europees speelveld hulpmiddelenfabrikanten is essentieel voor de beschikbaarheid, toegankelijkheid en betaalbaarheid van medische hulpmiddelen en technologie in ons land. Maar op dit moment creëert Nederland met over- en onderregulering ten opzichte van Europese verordeningen, een ongelijk speelveld voor hulpmiddelenfabrikanten [hier een uitgebreide toelichting daarop].
2. 'Benut bestaande nationale instrumenten beter, zoals uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) en circulaire inkoop door overheden.'
Het is belangrijk om bij voorgenomen UPV’s die de gezondheidszorg raken scherp na te gaan of (1) de vereisten voldoen aan de stand van de wetenschap en praktijk, (2) of ze uitvoerbaar zijn (wat betreft techniek, arbeid en kosten) en (3) of ze een netto duurzaamheidsresultaat opleveren. Het Besluit UPV Luiers en Incontinentiematerialen, is in elk geval een slecht voorbeeld van UPV-inzet, omdat het op alle drie van deze aspecten negatief scoort.
3. 'Zet in op de uitwerking van beleidsinstrumenten met grote potentiële milieueffecten. Bijvoorbeeld een Europese heffing op primaire fossiele grondstoffen voor plastics, en meer circulair aanbesteden bij grond-, weg- en waterbouw.'
Met medische hulpmiddelen en technologie zijn, om redenen van uitzonderingen in Europese verordeningen, géén grote potentiële milieueffecten te behalen. Deze uitzonderingen zijn zo vastgelegd vanuit het oogpunt van gezondheid en (patiënt)veiligheid.
4. 'Versterk het bestaande sturingsmodel voor een circulaire economie door duidelijke, bindende afspraken te maken tussen ministeries, decentrale overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties over rollen, verantwoordelijkheden en het behalen van doelen.'
Organiseer daarvóór interdepartementale afstemming van het duurzaamheidsbeleid en richt een Klankbordgroep Veldpartijen in, zodat veiligheid, doeltreffendheid, doelmatigheid, cliëntgerichtheid en duurzaamheid vóóraf onderzocht en in samenhang geborgd worden en zo duurzame hulpmiddelen beschikbaar komen en blijven voor de patiënt.
Obstakels bij verduurzaming medische producten
Het door middel van innovatie veilig verduurzamen van producten en productiewijzen is bij elke fabrikant top of mind. Eenvoudig is dit niet.
Een medisch innovatieproces neemt, mede vanwege strenge internationale wet- en regelgeving, geen weken maar járen in beslag. Daarbij houdt Nederland geen gelijke tred met de (groene) verplichtingen die Europese Unie stelt: ofwel Nederland voert maatregelen in die verder gaan dan de Europese vereisten (‘goldplating’); ofwel Nederland voert dringende stipuleringen in de Europese regelgeving niet uit. Vervolgens worden de kosten van de stapeling van groene vereisten eenzijdig neergelegd bij de fabrikanten. Daardoor verslechtert het ondernemersklimaat, terwijl gelijktijdig ook de afzet verslechtert omdat groene innovaties sneuvelen in het inkoop/contractbeleid van zorgverzekeraars.
Hoe verder?
Hulpmiddelenfabrikanten hebben dringend behoefte aan duidelijkheid en eenduidigheid van (inter)nationale wet- en regelgeving, aan zorgvuldige interdepartementale afstemming en aan een inkoopbeleid dat past bij de groene ambities.
Nefemed volgt daarom met veel interesse het Zorginstituut, de NZa en het RIVM, die passende mogelijkheden ontwikkelen voor de verdere verduurzaming van de medische producten.
‘Het bevorderen van circulaire zorg vraagt investeringen in ontwikkeling van groene of circulaire alternatieven voor medische producten. Het Zorginstituut onderzoekt hoe duurzaamheid kan worden meegenomen bij de verbetering en verbreding van het pakketbeheer (zorgverzekering) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) brengt in 2025 in kaart in hoeverre de huidige bekostiging van (publieke) zorg en welzijn adequate prikkels bevat voor verduurzaming. Het RIVM werkt aan een instrument dat duurzaamheid van medische producten kan wegen tegen veiligheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid, ten behoeve van duurzame inkoopcriteria in de zorg. Ook verbetert het RIVM in opdracht van het kabinet het onderzoek naar de milieuvoetafdruk van de zorgketens en diensten in de zorg en ondersteuning. Deze inzichten worden benut om concrete beleidsmaatregelen te treffen.’ (Bron: definitief ontwerp-Klimaatplan 2025-2035) |

EHDS en medische technologie
Om deze kansen te pakken én leveringsproblemen te helpen voorkomen, is het belangrijk om de Europese verordeningen waaraan de medische hulpmiddelen en technologie zijn gehouden, zorgvuldig te integreren in deze ‘IT’-reorganisatie.
De implementatie van de Medical Device Regulation en EUDAMED biedt waardevolle lessen voor de aanpak van de EHDS. Met het VWS Informatieplan 2024-2028 ligt er al een stevig plan klaar voor deze enorme opgave. Nefemed-leden voegen hieraan graag hun kennis en ervaring toe.
Ontwerp de informatie-deltawerken zo dat ze compatibel zijn met de Europese verordeningen voor medische producten
- Alle kennis, ervaring en visies van patiëntvertegenwoordigers, zorgprofessionals uit de 0e, 1e en 2e lijn, onderzoekers, aanbieders, betalers en de industrie, zijn vanaf het allereerste moment nodig.
- Gedurende het gehele traject zijn praktijk(voorbeelden), key process indicators, goede monitoring, transparantie, evaluatie en verantwoording essentieel.
- Beperk de implementatie tot wat in Europees verband verlangd wordt; stapel daar geen Nederlandse vereisten bovenop. Extra nationale vereisten (‘goldplating’) veroorzaken, samen met ondermeer de exorbitante groei van de kosten voor markttoelating, beschikbaarheidsproblemen van medische producten.
- Heb een scherp oog voor de effecten van de gekozen implementatieweg op de Nederlandse gereguleerde zorgmarkt. Ondermijning van het ondernemersklimaat is in niemands belang, en zeer zeker niet in die van de patiënt.
Lees hier de brief aan de Tweede Kamer voor het commissiedebat Digitale ontwikkelingen in de zorg op 10 april 2025.

Maak van patiënten geen collateral damage
De medtech-industrie is afhankelijk van wereldwijde toeleveringsketens om snelle, betrouwbare en betaalbare toegang te waarborgen. De beschikbaarheid van medische hulpmiddelen kan snel in het gedrang komen door een wedloop van importheffingen.
Europese tegenmaatregelen?
Nefemed en MedTech Europe hebben vorige week gereageerd op de verkennende survey van de Europese Commissie over een specifiek pakket van mogelijke tegenmaatregelen voor Amerikaanse importheffingen op staal en aluminium.
Wij hebben gedetailleerd inzicht gegeven op welke manier importheffingen op bepaalde grondstoffen en producten de gezondheidszorg raken en verzocht die onderdelen te verwijderen uit het voorgestelde pakket tegenmaatregelen.
Uit de lange lijst, één voorbeeld. ‘Fluff pulp’ is een belangrijke grondstof voor onder meer absorberende continentie- en wondzorgproducten. Europese fabrikanten zijn voor meer dan 80 procent afhankelijk van import van fluff pulp uit de Verenigde Staten. Er zijn goede, betrouwbare bronnen van fluff pulp in Europa, maar elke ton daarvan is al verkocht... |
Handelsbelemmeringen zetten levens op het spel
De EU is een wereldleider in medische technologie. De VS is niet alleen een handelspartner. Het is ook een belangrijke leverancier en een grote exportmarkt voor Europese medische technologie.
Handelsbelemmeringen kunnen niet alleen de kosten verhogen en bedrijven schaden maar ook de toegang tot cruciale medische hulpmiddelen en apparatuur vertragen en levens van patiënten in gevaar brengen - aan beide kanten van de Atlantische Oceaan.