19 mei 2025 Onderbesteding hulpmiddelen in Voorjaarsnota 2025
In de Voorjaarsnota VWS 2025 is de grootste ‘actualisatie’ van de VWS-begroting ingeboekt op de post Apotheekzorg en hulpmiddelen. Anders gezegd: hieraan is 118 miljoen euro MINDER uitgegeven. Hoe kan dat? De begroting voor extramurale medische hulpmiddelen is al vijf jaar vrijwel onveranderd: zo'n 2 miljard euro, nog geen 2% van het gehele zorgbudget. Bovendien DAALT het hulpmiddelenbudget effectief al jaren door inflatie: ~20% in vijf jaar. Met toenemende dubbele vergrijzing, innovatieve mogelijkheden, vergroening, arbeidskrapte, regeldruk en geldontwaarding, zou men toch geen ONDERBESTEDING verwachten?
Nefemed heeft de Tweede Kamer gevraagd om te informeren naar de achtergronden van deze zorgelijke cijfers.
Nefemed kan de jarenlange begrotings-’flatline’ voor medische hulpmiddelen, de effectieve daling van het budget door niet gecorrigeerde inflatie en de onderbesteding bij de inkoop door zorgverzekeraars (die spreekt uit deze Voorjaarsnota) niet rijmen met de grote opgaven die voor ons liggen. Wij maken ons grote zorgen over de beschikbaarheid van de juiste hulpmiddelen voor de patiënt, de onverminderd hoge werkdruk en -last voor het zorgpersoneel en de noodzakelijke vergroening die niet van de grond kan komen wanneer het inkoopbeleid voor hulpmiddelen gebaseerd blijft op de dagprijs-systematiek.
Goed ingezette hulpmiddelen zijn een win-win-win op alle drie deze opgaven.
Lees hier de brief aan de Tweede Kamer.
Nefemed heeft de Tweede Kamer gevraagd om te informeren naar de achtergronden van deze zorgelijke cijfers.
- Data. Op basis van welke data is deze onderbesteding ingeboekt? Wat is de herkomst van deze cijfers? Zijn deze cijfers onafhankelijk gemeten en gecontroleerd? Welk deel van de onderbesteding betreft de extramurale hulpmiddelen?
- Reden. Wat is de reden van de onderbesteding? Wordt er minder gebruik gemaakt van extramurale hulpmiddelen? Zijn er minder gebruikers van extramurale hulpmiddelen?
- Aanspraak. Krijgen de patiënten de hulpmiddelen die zij nodig hebben om optimaal te functioneren en deel te nemen aan de maatschappij? Met andere woorden: worden extramurale hulpmiddelen wel functioneringsgericht voorgeschreven en afgeleverd, volgens de modules van het Generiek Kader Hulpmiddelenzorg die opgenomen zijn in het kwaliteitsregister Zorginzicht van het Zorginstituut Nederland? Hoe wordt dit gemonitord, gemeten en door wie?
- Beschikbaarheid. De rekening van de toegenomen regeldruk, productaansprakelijkheid, veiligheids- en duurzaamheidseisen wordt eenzijdig neergelegd bij de fabrikanten. Wat betekenen de verslechtering van het vestigings- en investeringsklimaat gecombineerd met de onderbesteding op een al krap en feitelijk slinkend budget voor de beschikbaarheid van extramurale hulpmiddelen op de langere termijn?
- Doelen. En wat betekent dit voor het behalen van de gestelde doelen op het gebied van arbeidsbesparing, verduurzaming en maatschappelijke participatie? Welk hulpmiddelenbudget en -beleid is nodig om deze doelen wél te realiseren?
Nefemed kan de jarenlange begrotings-’flatline’ voor medische hulpmiddelen, de effectieve daling van het budget door niet gecorrigeerde inflatie en de onderbesteding bij de inkoop door zorgverzekeraars (die spreekt uit deze Voorjaarsnota) niet rijmen met de grote opgaven die voor ons liggen. Wij maken ons grote zorgen over de beschikbaarheid van de juiste hulpmiddelen voor de patiënt, de onverminderd hoge werkdruk en -last voor het zorgpersoneel en de noodzakelijke vergroening die niet van de grond kan komen wanneer het inkoopbeleid voor hulpmiddelen gebaseerd blijft op de dagprijs-systematiek.
Goed ingezette hulpmiddelen zijn een win-win-win op alle drie deze opgaven.
Lees hier de brief aan de Tweede Kamer.